SchoolpleinNoord

Start hier je loopbaan

  • Maak een profiel aan
  • Ontvang dagelijks de nieuwste vacatures via de Jobalert
PROFIEL AANMAKEN

of

inloggen in je profiel

Begeleiding startende leerkrachten; praatplaat "Van RAP naar RAP"

Deze interactieve praatplaat is een resultaat van de eerder afgenomen enquête onder startende leerkrachten, directeuren en HR-medewerkers die werken bij schoolbesturen in Groningen Stad en Ommeland.

De interactieve praatplaat is ontworpen vanuit het RAP-project (Regionale Aanpak Personeelstekort) Groningen Stad & Ommeland.

Vanuit het project proberen wij een bijdrage te leveren aan het lerarentekort door startende leerkrachten goed te begeleiden. Nog steeds verlaten leerkrachten, om verschillende redenen, het onderwijs. Door veel aandacht te hebben voor de begeleiding van startende leerkrachten, hopen we alle talenten voor ons prachtig vak te behouden. 

Ruim 100 startende leerkrachten hebben onze enquête ingevuld. De uitkomsten hiervan liggen ten grondslag aan de praatplaat.

Op het eerste beeld zie je waar startende leerkrachten behoefte aan hebben. Uit de enquête kwam naar voren dat er tussen schoolbesturen en scholen sterke verschillen zijn in de begeleiding van startende leerkrachten. Nog niet iedere starter voelt zich voldoende gezien en gehoord.

We hopen dat deze praatplaat jou handvatten geeft om met de startende leerkrachten binnen jouw school of schoolbestuur in gesprek te gaan.

Daarnaast vind je op de eerst Visual de wegwijzer met:

  • Een stappenplan die besturen/scholen kan helpen om een begeleidingstraject voor startende leerkrachten te implementeren. 

  • Uitleg over het begeleidingsprogramma voor startende leerkrachten.

  • Uitleg over het begeleidingsprogramma voor schoolleiders. 

  • Een link naar Doorloopjes, een visuele ontwerpgids voor leerkrachten.

Het tweede beeld bevat de uitkomsten van literatuuronderzoek. We hebben onderzocht aan welke kenmerken en voorwaarden een goed begeleidingsprogramma moet voldoen. Klik op een wagon of een wolk en de je vindt een uitwerking van een kenmerk of voorwaarde. Deze kenmerken en voorwaarden kunnen je helpen met het inrichten van een goed begeleidingsprogramma voor startende leerkrachten.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via Mark van de Made, markvandermade@ommeriek.nl, wij helpen je graag!

Praatplaat "Van RAP naar RAP": Analyse enquête startende leerkracht

Praatplaat "Van RAP naar RAP": Begeleidingsprogramma

Kenmerken effectief begeleidingsprogramma voor schoolleiders

Kenmerken effectief begeleidingsprogramma starter

Opzet begeleidingstraject leerkrachten

Heb je vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel, neem dan gerust contact op met SchoolpleinNoord via info@schoolpleinnoord.nl.