Nieuwsartikelen

  • Webevents Onderwijsloket najaar 2022

    In het najaar van 2022 (september t/m december) gaan we opnieuw webevents organiseren. Een keer per maand nodigen we twee ervaringsdeskundigen uit om te vertellen over hun overstap naar het onderwijs, en zij beantwoorden dan ook vragen van de aanwezigen. De verhalen van de overstappers staan tijdens deze events centraal: eerste oriëntatievragen over werken in het onderwijs. We nodigen jullie van harte uit om onze webevents te verspreiden binnen jullie eigen netwerk, maar natuurlijk ook om de webevents zelf bij te wonen.

    Labels

  • De stap naar de basis

    ‘Ik was geschokt. Ik dacht: is dát nou samenwerken?’ ‘We hebben een systeem gecreëerd waarin bijles noodzakelijk is’

    Dagblad van het Noorden, Inki de Jonge

    Merel van Vroonhoven werd in 2012 uitgeroepen tot Topvrouw van het Jaar en maakte aan de vergadertafel het verschil voor velen. Maar ze wilde het verschil maken voor het individu. En werd juf.

    Labels

  • Actie om meer mannen het onderwijs in te krijgen: 'Er zijn al scholen zonder meesters'

    Niet alleen de kinderopvang, ook het onderwijs kampt met een mannentekort. Sommige scholen hebben zelfs helemaal geen meesters meer. Daar moet verandering in komen, vindt organisatie Meestert! Dinsdag 10 mei is in de Stad de aftrap van hun actie in Noord-Nederland met de titel 'Groningen Meestert!'

    Labels

  • Blog startende leerkrachten

    Fenny van Daalen – Visscher is docent Engels en schoolopleider op het Gomarus College in Leeuwarden. Afgelopen zomer kreeg ze de Promotiebeurs voor Leraren van het NWO toegekend voor haar onderzoeksvoorstel getiteld: De balans tussen job demands en job resources en de relatie met stress en commitment van startende basisschoolleerkrachten in Noord-Nederland.

     

    Labels

  • Masteropgeleide leerkrachten

    SchoolpleinNoord start, in samenwerking met de Regionale Aanpak Personeelstekorten, een netwerk voor masteropgeleide leerkrachten basisonderwijs.

    We willen een platform bieden aan leerkrachten met een academische pabo-opleiding en leerkrachten met een hbo- of universitair masterdiploma. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er in scholen niet altijd gebruik wordt gemaakt van hun kwaliteiten en vaardigheden.

    Met het netwerk willen we ervaringen delen, elkaar inspireren en activiteiten ontwikkelen om masteropgeleide leraren beter tot hun recht te laten komen.

    Labels