Campagne van de week

Campagne van de week: hoe het noorden de coronacrisis gebruikt om het lerarentekort aan te pakken

Ook in de noordelijke provincies hebben ze last van het lerarentekort. Een gezamenlijke campagne moet daar verandering in brengen, en speelt daarbij slim in op de huidige coronacrisis. Hoe krijgt dat vorm?

Elk nadeel heb z’n voordeel. En zo is het ook met de coronacrisis. Zo werden in de eerste maanden na de maatregelen veel ouders gedwongen hun kinderen thuis te onderwijzen. En precies dat gegeven is het uitgangspunt geworden van een campagne waarmee SchoolpleinNoord nu probeert nieuwe leraren te werven, in de strijd tegen het lerarentekort.

De komende jaren wordt in Groningen, Drenthe en Friesland een tekort van zo’n 600 leerkrachten verwacht. Met SchoolpleinNoord, een initiatief van het Regionaal Transfer Centrum in Groningen, slaan 14 schoolbesturen in deze provincie de handen ineen om hier iets aan te doen. Het is opgericht naar analogie van ZorgpleinNoord en bestaat onder meer uit een vacaturewebsite voor banen in het onderwijs. Daarnaast is het de bedoeling dat het ook een kennisplatform wordt, waar zij-instromers bijvoorbeeld terecht kunnen met vragen over wat er bij een carrièreswitch komt kijken.

Schoolplein Noord campagnebeeld

Digitale schoolplein

De recent door Buenaparte ontwikkelde campagne is de eerste gezamenlijke activiteit naar buiten van het platform. SchoolpleinNoord biedt overigens niet alleen de website, maar heeft ook een applicatie voor een geautomatiseerd sollicitatieproces. Ook zijn er op het ‘digitale schoolplein’ specialisten te vinden die arbeidsmarktadvies geven, kunnen medewerkers workshops en trainingen volgen, en worden regelmatig informatiebijeenkomsten en masterclasses gegeven. Alles om de druk op de onderwijs-arbeidsmarkt te verlichten.

De campagne werd ontwikkeld samen met Bureau Kurk (tekst), ByYourSite (huisstijl en technische realisatie) en Bureau Snugger voor de PR. ‘De afgelopen maanden zijn miljoenen “thuisleraren” opgestaan’, legt Buenaparte-oprichter Arnoud Evenhuis uit. ‘Een perfect gegeven om op in te spelen. In onze activaties spreken we daarom deze “thuisleraren” aan. Is het onderwijs bij hen gaan kriebelen en overwegen zij wellicht om (weer) voor de klas te gaan staan?’

E-mailreeks met korte video’s

Via de campagne kunnen mensen zich inschrijven voor een e-mailreeks met korte video’s waarin ze tips krijgen van een aantal échte leraren. De eerste inschrijvers konden zich de afgelopen weken ook al opgeven om deel te nemen aan een interactieve online aardrijkskundeles aan groep 7 en 8, bedoeld om leraren in de dop enthousiast te maken voor het vak. Uiteindelijk schreven meer dan 130 mensen zich in voor deze eind juni gegeven ‘meekijkles‘.

Daarnaast ontvingen alle schoolbesturen in het noorden van het land een mail waarin SchoolpleinNoord zich voorstelt en aanmoedigt om ook aan te sluiten bij het collectief. De achterzijde van de mailing is een A3 poster die de scholen kunnen ophangen om ouders, broers/zussen en verzorgers te enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. Ook de PR van de campagne bleek aan te slaan: diverse kranten in de regio schreven al erover, er was een interview op Radio Noord ‘en met de LinkedIn-berichten bereikten we ook landelijk duizenden mensen op organisch wijze’, aldus Evenhuis. ‘Al met al hebben we met deze campagne het grote lerarentekort op een positieve manier weer op de agenda gezet. Nu al zijn er veel nieuwe contacten gelegd.’

Merel van Vroonhoven