Ik werk ontzettend graag met startende leraren.

Fenny van Daalen - Visscher

"...ik denk dat we allemaal aanvoelen dat de invulling van deze taken in het PO en VO om andere energie en dus andere ondersteuning vraagt."

Ik werk ontzettend graag met startende leraren.

Waarom? Starters zijn enthousiast, zitten vol ideeën en idealen, zijn leergierig en hebben vaak veel energie. En juist met die eigenschappen heb je in die eerste jaren goud in handen om hun ontwikkeling te stimuleren en zo de kwaliteit van onderwijs positief te beïnvloeden. Daarnaast zijn starters ook kwetsbaar en verdienen ze extra tijd en aandacht. Er komt veel op een starter af. Ze dragen vanaf de eerste dag veel verantwoordelijkheid en zijn direct enorm belangrijk in het leven van de kinderen in hun klas. In deze dynamiek meedenken, uitdagen en ondersteunen en zo aan ontwikkeling en goed onderwijs werken, vind ik geweldig om te doen.

Zelf ben ik ruim 15 jaar als docent en later ook schoolopleider in het VO aan het werk. Daarvoor werkte ik 7 jaar als groepsleerkracht in het basisonderwijs. Dit schooljaar ben ik, naast mijn baan als docent, gestart met een promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Ik doe onderzoek naar de werkbalans tussen job demands, job resources, de interactie daartussen en de invloed daarvan op stress en commitment van startende basisschoolleerkrachten in Noord-Nederland. Voor dit onderzoeksproject vroeg ik de Promotiebeurs voor leraren van het NWO aan en kreeg deze vanaf september toegekend.

Het effectief ondersteunen van starters in het onderwijs is best ingewikkeld. Door onderzoek in het Nederlandse VO weten we veel over de effectiviteit van bepaalde ondersteuningsmaatregelen. Maar zijn deze activiteiten ook effectief voor starters in het PO? Natuurlijk is de inhoud van het werk op verschillende thema’s in beide sectoren vergelijkbaar. In beide sectoren worden lessen voorbereid, lessen gegeven, daar worden resultaten van vastgelegd en die worden gecommuniceerd met ouders, maar ik denk dat we allemaal aanvoelen dat de invulling van deze taken in het PO en VO om andere energie en dus andere ondersteuning vraagt.

Dit idee is langzaam uitgegroeid tot een promotieproject. Mijn wens is om met het onderzoek bij te dragen aan de ontwikkeling van goede en zinvolle ondersteuning van startende basisschoolleerkrachten. Dat wil ik doen door de factoren die in het werk energie kosten en die energie geven in beeld te brengen, vervolgens daarvan de intensiteit te meten en te onderzoeken hoe ze interacteren. Op basis van deze resultaten kunnen aanbevelingen gegeven worden voor ondersteuning die stress en/of uitval van deze leerkrachten tegengaat en commitment stimuleert. 

De afgelopen maanden heb ik gemerkt dat er al heel veel moois rondom het begeleiden van startend basisschoolleerkrachten in Drenthe, Friesland en Groningen gebeurt. Ik bezocht verschillende werkgroepen, sprak starters en heb van prachtige initiatieven gehoord. Veel bevlogen collega’s in Noord-Nederland doen mooie, inspirerende dingen die ook voor andere scholen interessant kunnen zijn, maar waar we weinig weet van hebben. SchoolpleinNoord wil daar graag verandering in brengen en geeft mij ruimte om over het onderzoek, de ontwikkelingen die ik in de regio tegenkom en het traject van promoveren met de Promotiebeurs voor Leraren te berichten. Een uitdaging die ik graag aan ga. 

Binnenkort plaats ik mijn eerste blog, leuk en spannend tegelijk. Maar vooral gaaf! Want deze kans maakt concreet wat ik heel graag wil; wetenschappelijk onderzoek aan de onderwijspraktijk verbinden!

 

Fenny van Daalen - Visscher

 

Heb je vragen of opmerkingen over het onderzoek? Of is er een mooie ontwikkeling waar je als school met betrekking tot het begeleiden van startende leerkrachten mee bezig bent, dan hoor ik het graag. Je kunt dan contact met mij opnemen

Reageer op deze blog